סוד מגילת אסתר
וגרמניה של אֱדוֹם

סיפור אודות הקשר הנפלא
שבין קטע בגמרא,
מגילת אסתר,
וגרמניה של ימינו.

"זכור את אשר עשה לך עמלק

ניצולים יהודים במחנה "לנדסברג" ניצבים ליד שלט דמוי מצבה שנעשה כלגלוג על היטלר. ע“ג השלט: "פה נקבר צורר היהודים המן בן המדתא אדולף היטלר"

פורים ה'תשפ"ג

נכתב בידי עידן ואגס

לעילוי נשמת מזל ואגס בת אברהם ונדרה ז"ל

האם 'גרממיא של אדום'
המוזכרת בגמרא במסכת מגילה,
היא גרמניה של ימינו?

'גרממיא של אדום'
מקור המושג "גרממיא של אדום", הוא בטקסט התלמודי הנמצא
בגמרא, במסכת מגילה, דף ו' עמוד א'-ב'.
כתוב כך:

ואמר רבי יצחק: מאי דכתיב (תהלים קמ ט) "אַל תִתֵן ה'
מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ אַל תָפֵק יָרוּמוּ סֶלָה:" אמר יעקב לפני
הקב"ה: "רבונו של עולם! אל תתן לעשו הרשע תאות לבו
זְמָמוֹ אַל תָפֵק" זו גרממיא של אדום, שאלמלי הן יוצאין – מחריבין כל
העולם כולו! ואמר רבי חמא בר חנינא: תלת מאה קטירי תגא איכא
בגרממיא של אדום."1

כלומר הגמרא מביאה פסוק מתהלים: "אַל תִתֵן ה' מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ
אַל תָפֵק יָרוּמוּ סֶלָה" ומגלה לנו את משמעותו.
זוהי בעצם תפילה, שיעקב אבינו מבקש מהקב"ה, שלא ימלא את
תאוות לבו של הרשע, ולא יוציא לפועל את מזימותיו.

ממשיך רבי יצחק, ומסביר: מהי תאוות לבו של עשו הרשע?
תאוות לבו של עשו הרשע היא אומה בשם ”גרממיא“ והיא מגיעה
מאדום )נכדו של עשו(, והיא מעוניינת להשתלט ולהחריב את ישראל
וכל העולם כולו.

מהגמרא הזו שישנו איום עתידי )ביחס לתקופת הגמרא( על ישראל
ועל העולם, שמגיע מאומה או מדינה בשם ”גרממיא“.
היום בימינו, האומה הזאת ”גרממיא“ אינה קיימת.
אבל כן יש מדינה עם שם דומה מאד. ”גרמניה“.
ישנו מכנה ומלבד ה”דמיון“ בשם שבין ”גרממיא“ ל-“גרמניה“, גרמניה הנהיגה את ה“פתרון משותף נוסף, לפני פחות מ- 80 שנה.
הסופי“ – מנגנון ההשמדה היהודי, כך שליעקב בהחלט הייתה סיבה
להתחנן לריבונו של עולם, שלא יוציא לפועל את זממו.
וכן עוד, הייתה להם תקופה בה הרצונם הוא לצאת ולהחריב לא רק
את עם ישראל, אלא את העולם כולו! 2

נסיכויות בגרממיא, וגם בגרמניה של ימינו. 300
ועוד מכנה משותף נוסף בין גרמניה של ימינו, ולבין הגמרא במסכת
מגילה:
בגמרא מובא שגרממיא בנויה מ-"תלת מאה קטירי תגא איכא גרממיא
קשרי כתר, 'קטירי 300 של אדום" שאותה אומה, היא בעצם איחוד של
תגא', שהם נסיכויות.
נסיכויות, שאוחדו בידי 300 ואילו גרמניה של ימינו, גם היא איחוד של
1871 אוטו פון ביסמרק, בשנת, שלטה באזור ”האימפריה הרומית הקדושה“, ובעקבות 1806 עד מלחמות רבות, הארץ הייתה מפולגת בין מספר מדינות ונסיכויות רבות עד שאוחדה תחת השם ”גרמניה“ בשנת 1871. 3

ה“מכנים המשותפים“ בין גרממיא שבגמרא, לגרמניה של ימינו
א. גרממיא היא אומה עתידית )ביחס לתקופת הגמרא(
ב. היא מזרע עשו )בבראשית, מוזכר ש“עשו הוא אדום“(
ג. ”אנטישמית“, שונאת את יעקב )ישראל(
ד. זוממת להחריב את ישראל ואת העולם
ה. מורכבת מ- 300 נסיכויות (גם עפ“י האנציקלופדיה העברית של היום)

ה“מכנים המשותפים“ בין גרממיא שבגמרא, לגרמניה של ימינו
א. גרממיא היא אומה עתידית )ביחס לתקופת הגמרא(
ב. היא מזרע עשו )בבראשית, מוזכר ש“עשו הוא אדום“(
ג. ”אנטישמית“, שונאת את יעקב )ישראל(
ד. זוממת להחריב את ישראל ואת העולם
ה. מורכבת מ- 300 נסיכויות (גם עפ“י האנציקלופדיה העברית של היום)

2
האידאולוגיה הנאצית –

השתלטות על אירופה והעולם

תהיה, ואני משוכנע, השנה ההיסטורית של הסדר 1941 ”השנה
החדש הגדול באירופה.“

1941 בינואר 30 היטלר, בנאומו בהיכל הספורט של ברלין,

אירופה לא הספיקה להיטלר, קארל האוסהופר, היועץ
הגאו-פוליטי של היטלר, תכנן בקפידה את המהלך לכיבוש
העולם:

"אחד הרעיונות הגיאו-פוליטיים העיקריים של האוסהופר היה
ההכרח של גרמניה לקבל שליטה על לב חבל הארץ של
אירו-אסיה, ובכך לשיג שליטה עולמית בסופו של דבר.“

Derwent, Whittlesey מתוך: ”האסטרטגיה הגרמנית לכיבוש עולמי –
German Strategy for World Conquest New York: 1942 Farrar and Rinehart

3
באנציקלופדיה העברית מתוארת גרמניה כמורכבת
נסיכויות, בדיוק כפי שמתואר בגמרא, מלפני 1,800 שנה. 300מ-

צילום מתוך: ”האנציקלופדיה העברית, ערך “גרמניה, היסטוריה“ עמוד

4
”אמר רבי שמעון בן יוחאי
הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב“

רש"י על בראשית ל“ג, פסוק ד‘, מביא ציטוט מבראשית רבא.

האם 'גרממיא של אדום'
המוזכרת בגמרא במסכת מגילה,
היא גרמניה של ימינו?

'גרממיא של אדום'
מקור המושג "גרממיא של אדום", הוא בטקסט התלמודי הנמצא
בגמרא, במסכת מגילה, דף ו' עמוד א'-ב'.
כתוב כך:

ואמר רבי יצחק: מאי דכתיב (תהלים קמ ט) "אַל תִתֵן ה'
מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ אַל תָפֵק יָרוּמוּ סֶלָה:" אמר יעקב לפני
הקב"ה: "רבונו של עולם! אל תתן לעשו הרשע תאות לבו
זְמָמוֹ אַל תָפֵק" זו גרממיא של אדום, שאלמלי הן יוצאין – מחריבין כל
העולם כולו! ואמר רבי חמא בר חנינא: תלת מאה קטירי תגא איכא
בגרממיא של אדום."1

כלומר הגמרא מביאה פסוק מתהלים: "אַל תִתֵן ה' מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ
אַל תָפֵק יָרוּמוּ סֶלָה" ומגלה לנו את משמעותו.
זוהי בעצם תפילה, שיעקב אבינו מבקש מהקב"ה, שלא ימלא את
תאוות לבו של הרשע, ולא יוציא לפועל את מזימותיו.

ממשיך רבי יצחק, ומסביר: מהי תאוות לבו של עשו הרשע?
תאוות לבו של עשו הרשע היא אומה בשם ”גרממיא“ והיא מגיעה
מאדום )נכדו של עשו(, והיא מעוניינת להשתלט ולהחריב את ישראל
וכל העולם כולו.

מהגמרא הזו שישנו איום עתידי )ביחס לתקופת הגמרא( על ישראל
ועל העולם, שמגיע מאומה או מדינה בשם ”גרממיא“.
היום בימינו, האומה הזאת ”גרממיא“ אינה קיימת.
אבל כן יש מדינה עם שם דומה מאד. ”גרמניה“.
ישנו מכנה ומלבד ה”דמיון“ בשם שבין ”גרממיא“ ל-“גרמניה“, גרמניה הנהיגה את ה“פתרון משותף נוסף, לפני פחות מ- 80 שנה.
הסופי“ – מנגנון ההשמדה היהודי, כך שליעקב בהחלט הייתה סיבה
להתחנן לריבונו של עולם, שלא יוציא לפועל את זממו.
וכן עוד, הייתה להם תקופה בה הרצונם הוא לצאת ולהחריב לא רק
את עם ישראל, אלא את העולם כולו! 2

2
האידאולוגיה הנאצית –

השתלטות על אירופה והעולם

תהיה, ואני משוכנע, השנה ההיסטורית של הסדר 1941 ”השנה
החדש הגדול באירופה.“

1941 בינואר 30 היטלר, בנאומו בהיכל הספורט של ברלין,

אירופה לא הספיקה להיטלר, קארל האוסהופר, היועץ
הגאו-פוליטי של היטלר, תכנן בקפידה את המהלך לכיבוש
העולם:

"אחד הרעיונות הגיאו-פוליטיים העיקריים של האוסהופר היה
ההכרח של גרמניה לקבל שליטה על לב חבל הארץ של
אירו-אסיה, ובכך לשיג שליטה עולמית בסופו של דבר.“

Derwent, Whittlesey מתוך: ”האסטרטגיה הגרמנית לכיבוש עולמי –
German Strategy for World Conquest New York: 1942 Farrar and Rinehart

נסיכויות בגרממיא, וגם בגרמניה של ימינו. 300
ועוד מכנה משותף נוסף בין גרמניה של ימינו, ולבין הגמרא במסכת
מגילה:
בגמרא מובא שגרממיא בנויה מ-"תלת מאה קטירי תגא איכא גרממיא
קשרי כתר, 'קטירי 300 של אדום" שאותה אומה, היא בעצם איחוד של
תגא', שהם נסיכויות.
נסיכויות, שאוחדו בידי 300 ואילו גרמניה של ימינו, גם היא איחוד של
1871 אוטו פון ביסמרק, בשנת, שלטה באזור ”האימפריה הרומית הקדושה“, ובעקבות 1806 עד מלחמות רבות, הארץ הייתה מפולגת בין מספר מדינות ונסיכויות רבות עד שאוחדה תחת השם ”גרמניה“ בשנת 1871. 3

3
באנציקלופדיה העברית מתוארת גרמניה כמורכבת
נסיכויות, בדיוק כפי שמתואר בגמרא, מלפני 1,800 שנה. 300מ-

צילום מתוך: ”האנציקלופדיה העברית, ערך “גרמניה, היסטוריה“ עמוד

ה“מכנים המשותפים“ בין גרממיא שבגמרא, לגרמניה של ימינו
א. גרממיא היא אומה עתידית )ביחס לתקופת הגמרא(
ב. היא מזרע עשו )בבראשית, מוזכר ש“עשו הוא אדום“(
ג. ”אנטישמית“, שונאת את יעקב )ישראל(
ד. זוממת להחריב את ישראל ואת העולם
ה. מורכבת מ- 300 נסיכויות (גם עפ“י האנציקלופדיה העברית של היום)

ה“מכנים המשותפים“ בין גרממיא שבגמרא, לגרמניה של ימינו
א. גרממיא היא אומה עתידית )ביחס לתקופת הגמרא(
ב. היא מזרע עשו )בבראשית, מוזכר ש“עשו הוא אדום“(
ג. ”אנטישמית“, שונאת את יעקב )ישראל(
ד. זוממת להחריב את ישראל ואת העולם
ה. מורכבת מ- 300 נסיכויות (גם עפ“י האנציקלופדיה העברית של היום)

4
”אמר רבי שמעון בן יוחאי
הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב“

רש"י על בראשית ל“ג, פסוק ד‘, מביא ציטוט מבראשית רבא.

השנה בה איחד אוטו פון ביסמרק1871 חשוב להבין, שהמדינה הנקראת היום 'גרמניה' לא הייתה קיימת כלל עד שנת היא כלל לא נקראה גרמניה, אלא האימפריה הרומית הקדושה. כלומר, עד1871 נסיכויות ועד שנת 300את גרמניה, מ- מעולם לא הייתה יישות מדינית שנקראה גרמניה, אלא רק קבוצה של עמים/שבטים אירופאים שנקראו 'גרמאניים'.1871

הרב יעקב עמדין

שנים לפני שגרמניה נוסדה. 95 , נפטר19.4.1776 – 4.6.1697

”גרממיא – רצונו לומר גרמניא היא אשכנז שלנו".

הגאון מוילנה

שנים לפני שגרמניה נוסדה. 74 , נפטר9.10.1797 – 23.4.1720

"גרממיא – צריך לגרוס גרמניא"

שנה לפני היווסדה של גרמניה! 100חשוב להבין ששניהם, חיו ואף נפטרו כ-

במקור קדום אחר, כתוב עם נ‘.

גרממיא או גרמניא?

במקור קדום אחר, בספר "מדרש רבא", מדרש עתיק גם כן בן בערך
שנה, כתוב על פרשת וישלח: )בראשית רבא, פרשה 1,200-1,500
ע"ה, ט(:

דבר אחר – "אל תתן ה' מאוויי רשע זממו אל תפק ירומו סלה" אמר
לפניו רבון העולמים אל תתן לעשו הרשע מחשבות לבו.
מהו זממו אל תפק אמר לפניו רבונו של עולם עשה לו זמם לעשו
הרשע כדי שלא תהא לו נחת רוח שלימה ומה זמם עשה לו הקב"ה
גירמאניאה לעשו הרשע א"ר חמא בר חנינא אלו בני ברבריא ובני
שאדומיים מתייראין מהם.
אמר לפניו רבון העולמים כשם שהיתה "אל תתן ה' מאויי רשע" ד"א
בדעתו של לבן לעשות עמי רעה ולא עזבתו אף מחשבות של עשו
אחי שמחשב עלי להרגני הפר רעתו.
זה אחד משלשה בני אדם שחשבו רעות ולא עמדו בידן עשו וירבעם
והמן.
עשו שנאמר )בראשית כז, מא(: "ויאמר עשו בלבו".
בירבעם כתיב )מ"א יב, כו(: "ויאמר ירבעם בלבו".
בהמן כתיב )אסתר ו, ו(: "ויאמר המן בלבו". 5

והנה צילום של הטקסט הזה מתוך עותק נדיר, של מדרש רבא
, שנדפס בעיר ונציה שבאיטליה:1566 משנת

הדמיון שבין סיפור המגילה, לגרמניה הנאצית והשואה.
לאחר שאנו רואים את הדמיון הרב שבין השם "גרממיא ל-"גרמניא", וכן
את הדמיון הרב שבין התיאור של גרמניה בגמרא, ולבין גרמניה המודרנית,
נוכל לראות דמיון רב בין הסיפור שבמגילת אסתר, ולבין גרמניה הנאצית
]ה'תשפ"ג[, הייתה 87 שנה. סבתי שתחיה, היא בת 80 של ימינו )של לפני
כאשר כל הסיפור התרחש. משמעות הדבר שלא מדובר בהיסטוריה 10 בת
רחוקה, אלא בהיסטוריה קרובה מאד, ממש בת ימינו אנו.(

בסיפור מגילת אסתר, מתואר עם ישראל שנמצא תחת חסותו של
השלטון הפרסי בעת העתיקה.
אחד ממקורבי השלטון, נקרא "המן האגגי". אותו המן התקדם להיות
למלך המשנה המלך, אחרי פרס בממלכת ביותר החזקה הדמות
אחשוורוש.
ילדים מוצלחים, 10 להמן היה כבוד רב, כסף וזהב רב, הייתה לו אשה,
והצלחה גדולה בקריירה שלו כמנהיג פרסי. יחד עם זאת, למרות שנדמה
שהיה לו הכל, היה דבר אחד שמנע ממנו את כל הסיפוק: היהודים.
כאשר המן היה רואה מדי בוקר שמרדכי היהודי לא היה משתחווה לו, כל
וְכָל זֶה אֵינֶוּנּ שֹׁוֶה לִי מה שהיה לו, לא היה שווה לו, כפי שכתוב במגילה:
בְּכָל עֵת אֲשֶׁר אֲנִי רֹאֶה אֶת מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶ.“
להמן הייתה שנאה תהומית ליהודים, שבאה לידי ביטוי בגזר הדין שביקש
לגזור על היהודים ואושר על ידי המלך ללא הפרעות:

להשמיד את כל היהודים ביום אחד.

”זכור את אשר עשה לך עמלק“

עמלק הוא נכדו של עשיו, הבן של תמנע, אשתו של אליפז, בנו
של עשיו. עמלק נמנה כאחד מאלופי עשיו, היינו אחד מראשי
המשפחות או השבטים של אדום.

בתקופת השופטים, כאשר הומלך ”שאול“ כמלך הראשון של
ממלכת ישראל המאוחדת, המשימה הראשונה שהוטלה עליו,
שאול אכן נלחם בעמלקים, ונחל הייתה למחות את זכר עמלק.
נצחון מוחץ. אך שאול לא עמד במשימה של מחיית זכר עמלק,
והשאיר את אגג, מלך העמלקים )וצאן ובקר(. מיד לאחר מכן
שמואל שמע ששאול השאיר את אגג בחיים, ובהמשך הוציאו את
אגג להורג.
אך המדרש מספר כי בין נפילתו של אגג בשבי ובין הוצאתו להורג
הפריד יום, אשר במהלכו הספיק אגג לשכב עם שפחה עמלקית.
בין צאצאי שפחה זו, אומר המדרש, היה המן. כך מפרש המדרש
את הצירוף "המן האגגי"

הוא בברכת בלעם, בה האזכור הראשון בתנ"ך של אגג
שממלכתם תינשא מעל זו של אגג: מברך בלעם את ישראל

”מַה-טֹּבוּ אֹהָלֶי, יַעֲקֹב; מִשְׁכְּנֹתֶי, יִשְׂרָאֵל. כִּנְחָלִים נִטָּיוּ, כְּגַנֹּת עֲלֵי
נָהָר; כַּאֲהָלִים נָטַע ה', כַּאֲרָזִים עֲלֵי-מָיִם. יִזַּל-מַיִם מִדָּלְיָו, וְזַרְעוֹ
וְיָרֹם מֵאֲגַג מַלְוֹכּ, וְתִנַּשֵּׂא מַלְכֻתוֹ. ” בְּמַיִם רַבִּים;
— במדבר, כ"ד, ה'–ז'

ההצלה

ישתבח שמו לעד, מלך מלכי המלכים הקדוש ברוךאך מכיוון ש
, לא נם ולא ישן שומר ישראל, גרם לכך שהכל התהפךהוא
לטובה, ואותו המן הרשע נתלה על העץ אשר הכין להמן,
ויותר מכך: בהמשך המגילה מתארת כי לא רק המן נתלה, אלא
גם עשרת בניו: 6

6 הוַיַּכּ֤וּ הַיְּהוּדִים ֙ בְּכׇל־אֹ֣יְבֵיהֶ֔ם מַכַּת־חֶ֥רֶב וְהֶ֖רֶג וְאַבְדָ֑ן
הָרְג֤וּ הַבִּירָ֗ה וּבְוּשׁשַׁ֣ן כִּרְצוֹנָֽם׃ בְשֹׂנְאֵיהֶ֖ם וַיַּֽעֲשׂ֥וּ
הַיְּהוּדִים ֙ וְאַבֵּ֔ד חֲמֵ֥שׁ מֵא֖וֹת

דברים חשובים: 3 בציטוט מהמגילה שלעיל, אנו רואים

א. את תיאור תליית עשרת בני המן 7
ב. במסורת שעברו מוגדלת, אחת ואות מוקטנות אותיות ב.
היהודית מאות שנים, הנמצאות בכל כתבי היד של מגילת
אסתר )נרחיב עליהן בהמשך(. 8
ג. בקשה קצת "מוזרה" מאת אסתר המלכה.

ואיזו בקשה מבקשת אסתר המלכה? 9

אסתר מבקשת מ"המלך", "שינתן גם מחר, כדת היום ואת עשרת בני
המן יתלו על העץ".
כלומר – המשמעות למילה "מחר", מתחלקת לשתי אפשרויות. מחר
ממש, ו"מחר" שמדבר על העתיד, למשל: "עולם המחר" – שזה
העתיד, הקרוב או הרחוק.
הרי הם הכיצד ניתן לבקש ש"גם מחר" יתלו את עשרת בני המן?
כבר נתלו, וזה מתואר היטב לפני ארבעה פסוקים, האם אסתר
מתכוונת לכך שיש להחיות את בני המן, ולהמית אותם שוב בתליה
על עץ? ודאי שלא.
שרק מי שחי בימינו אנו יחד עם זאת, ייתכן וישנו סוד גדול רמוז כאן,
יכול להיות עד לגילוי העצום הזה.

הדמיון הרב בין הקטע הזה בסיפור המגילה, ולבין מה שאתאר
בהמשך – מביא את המתבונן להגיע למסקנה מפעימה:
ייתכן שהייתה זו נבואה שמדברת על עשרת נידוני נירנברג.
.1946 משפטי נירנברג,

9

1946 פושעי המלחמה הנאצים ימ“ש. משפטי נירנברג,

צילום מתוך האוסף כתבי היד הפרטי של ברגינסקי,
למניינם. 1641 מגילת אסתר, אמסטרדם שנת
צילום: ידידי היקר, צלם כתבי היד: ארדון בר חמא.

פורים ה'תשפ"ג

לעילוי נשמת מזל ואגס בת אברהם ונדרה ז"ל.

* שליו קורוסטישבסקי בן רומן * שלום בן סעיד * יהושע בן חנום ג'אן * שושנה קרני בת דינה * אבנר עמיהוד שאלתיאל *
שי מזרחי בן אברהם * עדה שפרירי בת יוסף וחיה * אודליה בת מרדכי *

גרמניה הנאצית, ומשפטי נירנברג

את זוועות ופשעי מלחמת העולם השניה כולם מכירים. אחת מהזוועות
הזכורית והעיקריות במלחמת העולם השניה, הייתה השואה – פעולות
ההשמדה השיטתית של יהדות אירופה.
כלומר היטלר, קיבל את כל הכבוד, הכח, העוצמה, הכסף והשליטה שרק
בדיוק כמו המן. אפשר. אך כל זה לא הספיק לו. היהודים הפריעו לו.
שנים לפני שעלה לשלטון. 7, כ-1926 בספרו מיין קאמפף, שכתב בשנת
פירט היטלר את משנתו הפוליטית ותוכניותיו לעתידה של גרמניה, אבל
בעיקר – כתב דברי הסתה ושנאה כלפי היהודים.
ולאחר עלייתו לשלטון, עם פרוץ מלחמת העולם השניה, החלה השמדת
יהודי אירופה.
מנהיגים 24, הובסו הגרמנים בידי מדינות בעלות הברית, ו-1945 במאי
נאצים הועמדו לדין מיד עם תום מלחמת העולם השניה באופן רשמי,
. לאחר סדרה של דיונים בין ארצות הברית לבריטניה,1945 בספטמבר
ברית המועצות וצרפת, הגיעו להסכמה לגבי פרטי המשפט. נקבע כי
בעיר נירנברג. 1945 בנובמבר 20המשפטים ייפתחו ב-

הנידונים במשפטי נירנברג: 24 מבין
יצאו זכאים. 3
לא היה כשיר לעמוד לדין. 1
נידונו למאסר 7
נידונו למוות בתליה 12
לא נידון, התאבד טרם המשפט. 1
שנידונו למוות בתליה, 12מתוך ה-
נתלו על העץ! 10 רק
מרטין בורמן נידון למוות, אך לא נתלה מפני שנעדר ממשפטי נירנברג.
הרמן גרינג התאבד בבליעת גלולת ציאניד שעות ספורות לפני התליה.

נתלו על העץ 10 בדיוק

זה בדיוק מה שאסתר בקשה, וזה בדיוק מה שהיה.
נאשמים, ממנהלי ומארגני השואה, הוצאו להורג. 10
ואיך הוצאו להורג?
בתלייה על עץ.
וכדי לחזק את הרעיון של התליה, והעץ של המן:

ה‘ לא מוזכר במגילה ברובד הגלוי, אך על
דרך הרמז והסוד, הוא כן מוזכר.
במדרש כתוב:
”ר' יודן ור' לוי בשם ר' יוחנן:
כל מקום שנאמר במגילת אסתר מלך אחשורוש
באחשורוש הכתוב מדבר, וכל מקום שנאמר מלך
סתם במלך מלכי המלכים הכתוב מדבר“
כלומר, שם ה‘ לא מוזכר בכלל במגילה כולה.
אך אומרים חז“ל, שהקב“ה אכן מוזכר, אבל בדרך
אחשוורוש“ ”המלך שכתוב פעם ובכל רמז.
במגילה, מדובר על המלך אחשוורוש ממש, אבל
כשמוזכר סתם ”המלך“ אזי מדובר במלכו של
עולם.“
והנה, בבקשה ”המוזרה“ של אסתר, אני רואים שהיא
פונה ”למלך“, הקב“ה, שיתן גם מחר:

המן הוא היטלר:
של נדירה תמונה רואים אנו הבאה, בתמונה
ליד ניצבים "לנדסברג" במחנה יהודים ניצולים
שלט שנעשה כבדיחה על היטלר. מחנה לנדסברג
המלחמה, לאחר שהוקם עקורים" "מחנה היה
ונועד לספק מקום זמני לניצולי המלחמה.
ניתן לראות בבירור כי כתוב על גבי השלט דמוי
המצבה הזו:
"פה נקבר צורר היהודים המן בן המדתא אדאלף
היטלער"

האם שנת התליה של עשרת בני המן
בפעם השניה, רמוזה במגילה?

אותיות קטנות. 3אותיות גדולות, ו- 3 במגילת אסתר יש
שנה 30) 1841 , נפטר בשנת18-19רבי משה טייטלבאום, חי במאות ה-
לפני איחוד גרמניה(, היה האדמו“ר הראשון של שושלת סיגוט, שממנה
יצאה חסידות סאטמר, מחבר הספר ”ישמח משה“ על התורה, חיבר גם
מתוך 2 ספר פירושים על מגילת אסתר, ”עסיס רמני“, שם הוא דורש על
האותיות המשונות בתורה. 6 – 10
וּר כַּרְפַּסחהאות הגודלה הראשונה, היא ”ח“ בפרק א‘, פסוק ו‘: ”
“…וּתְכֵלֶת
ִכְתֹב אֶסְתֵר ַתוואות הגדולה האחרונה, היא: ”ת“ בפרק ט‘, פסוק כ“ט” :
“…הַמַּלְכָּה
הוא מפרש שמדובר על ציון נחבא, בתוך האותיות הגדולות של המגילה,
המציינת ”שנה“ בה התרחשו פורענויות כלפי עם ישראל. והוא מדבר על
פרעות ת“ח-ת“ט.

אם כן, רבי משה טייטלבאום מביא רעיון יפהפה, האם גם האותיות
הקטנות מציינות תאריך או שנה בה עתיד להתרחש משהו הקשור
בגזירה רעה או ישועה מאת ה‘ יתברך?

האותיות הגדולות: פרעות ת“ח-ת“ט
ואילו הקטנות: תש“ז – ישועה
תליית בני המן בפעם השניה..

, עברו חודשים1945 גרמניה הנאצית הובסה ונכנעה כאמור במאי
ארוכים עד המשפט, על אף הדחף הגדול שהיה בין מעצמות בעלות
הברית להוציא את גזר הדין של מנהיגי הנאצים, אך העיכוב לא היה
סתם, אלא הייתה לו משמעות גדולה.
כידוע, בתורה שלנו, ישנן אותיות שנקראות "אותיות גדולות ואותיות
קטנות בתורה",
הן אותיות שעל פי המסורה נכתבות בגודל גופן שונה משאר האותיות
בתנ"ך – אותיות גדולות נכתבות מעט יותר גדול משאר האותיות, ואילו
אותיות קטנות נכתבות בגופן קטן במעט משאר האותיות – באותיות
אלה ישנם דברים הנרמזים באותם שינויים.
אותיות קטנות לכל אורך המגילה, והן 3 במגילת אסתר, ישנן רק
שלושתן נמצאות אך ורק בקטע בו מוזכרת תלייתם של עשרת בני המן
על העץ.
ושלוש האותיות שמוקטנות הן: ת, ש, ז.
ומה הקשר בין האותיות הללו ולבין עשרת בני המן?
זוכרים שאסתר מבקשת מ"המלך" לתלות שוב מתישהו בעתיד את
עשרת בני המן?
אז באורח פלא, ייתכן ושלושת האותיות המוקטנות כאן, מסמלות את
השנה העברית בה עשרת בני המן האחרים – הנהגת השלטון הנאצי –
הוצאות להורג, בדיוק עשרה, ובדיוק על ידי תליה – ולא על ידי כיתת
יורים כנהוג.
אם במידה וברית המועצות ובעלות הברית לא היו דנות באופן עריכת
המשפט והעונש של ההנהגה הנאצית לאורך שנה וחצי, אז היו נידונים
לדין גרמו האלו העיכובים אבל ה'תש"ו,

לדין גרמו האלו העיכובים אבל ה'תש"ו, בשנת ונתלים
להתבצע דווקא בשנת ה'תש"ז.
ועוד יותר מזה!

בהושענא רבא,
של שנת תש“ז,
!16.10.1946הוא ה-

בצילום הבא, ניתן לראות את שלוש האותיות המוקטנות,
בשמות:
פרשנדתא
פרמשתא
ויזתא

צילום מתוך מגילת אסתר, שצילם ידידי היקר, צלם כתבי היד: ארדון בר חמא.
.(Scrolls 6 (VI.4 מתוך מגילת מספר:
, באיטליה.1670 שנה, בשנת 350 מגילה זו נכתבה לפני

אחד מהנידונים למוות,
קרא בקול גדול רגע לפני
שנתלה:
"!1946 "חג פורים שמח

וכדי לחזק עוד יותר את הקשר שבין עשרת בני המן, ולבין
עשרת מנהיגי הנאצים שנתלו על העץ, נביא משהו נוסף:
אחד מפושעי המלחמה היה יוליוס שטרייכר שנידון למוות.
יוליוס שטרייכר היה המקים, הבעלים והעורך של העיתון
האנטישמי והתעמולתני "דר שטירמר" )המסתער(. נידון
למוות במשפטי נירנברג על חלקו בשואה והוגדר בפסק
הדין כ"אויב היהודים מספר אחת".

מתוקף תפקידו במערכת הנאצית,
יוליוס שטרייכר הכיר היטב את המסורת
היהודית, הדת, החגים והמנהגים.
הוא גם הכיר את הסיפור של מגילת
אסתר, המן, ועשרת בני המן…
כאשר ראה את כל זאת קורה לנגד עיניו,
הוא פשוט קרא:
!“ בקול גדול, ונתלה על1946 ”חג פורים
העץ.

)העיתון הפופולרי ביותר בארה"ב Newsweek על פי עיתון
16באותם ימים( בעת הוצאתו להורג, בהושענא רבה תש"ז )
."1946 (, קרא שטרייכר "חג פורים שמח1946 באוקטובר
שטרייכר היה היחיד מהנידונים למוות שעונשו בא אך ורק
על חלקו ברדיפת היהודים. להגנתו טען שמעולם לא קרא
להשמדת יהודים, אלא רק לגירושם.

הידיעות סוכנות פרסום את נצטט לדברים, אחרונה כחותמת
ושאר ,New York Journal American היום: באותו הבינלאומית
עיתונים נוספים, והספר ”כאן רגש העולם“ שמאגד בתוכו את הרגעים
השנים האחרונות. 300העיתונאיים הגדולים ב-

וזה הציטוט:

”הדגש על העדות אודות ההוצאה להורג של יוליוס שטרייכר )עורכו של
שנה 22 אשר במשך Der Sturmer השבועון הנאצי הנודע לשימצה
הפיץ שנאה וארס נגד העם היהודי(.
סוכנות ידיעות בינלאומית
1946 באוקטובר 16 "ניו-יורק ג'ורנל אמריקן",
יואכים פון ריבנטרופ, מי שהיה מיניסטר החוץ הגרמני, תפש את מקומו
של גרינג בראש ההולכים לגרדום ועשרת אבירי הנאצים הנידונים נתלו
אחד אחר השני בתוך חדר ההתעמלות השומם, שהואר באור חשמל
ואשר עמד במרכז אחת החצרות של בית הסוהר העירוני בנירנברג.
כל עשרת הנאצים השתדלו לקבל את מותם באומץ-לב. רובם הביעו
מורת רוח. אחדים נכנעו בצורה מבישה והאחרים ביקשו מחילה מריבון
העולם.
היחידי, מכל מקום, שהסתמך על האידיאולוגיה הנאצית היה יוליוס
שטרייכר צורר היהודים. התנהגותו היתה חוצפנית יותר מכל יתר
הנידונים והוא צווח בקולי קולות "הייל היטלר" בעת שעלה על המדרגות
לעבר הגרדומים.
כשהגיע שטרייכר פנים אל פנים אל החבל, הוא נעץ שוב את עיניו
לעבר הקצינים מבנות הברית ולעבר שמונת העתונאים שייצגו את
עתונות העולם. הללו ישבו בשורה אחת ליד שולחנות קטנים לאורך קיר
בדיוק לפני הגרדומים.
באש שנאה שבערה בעיניו הסתכל שטרייכר אל עדי הראייה והוא זעק:
"!1946 "חג פורים
אותו רגע ניתר הפתח תחתיו בקול חבטה חזקה. החבל התהדק בחזקה
והגוף התנדנד בתנופה. אושת-אנחה נשמעה היטב מתוך התא הקודר
של הגרדום.“

פורים ה'תשפ"ג

לעילוי נשמת מזל ואגס בת אברהם ונדרה ז"ל.

* שליו קורוסטישבסקי בן רומן * שלום בן סעיד * יהושע בן חנום ג'אן * שושנה קרני בת דינה * אבנר עמיהוד שאלתיאל *
שי מזרחי בן אברהם * עדה שפרירי בת יוסף וחיה * אודליה בת מרדכי *

”וַיָּשָׁב מָרְדֳּכַי אֶל שַׁעַר הַמֶּלֶך וְהָמָן נִדְחַף אֶל בֵּיתוֹ אָבֵל וַחֲפוּי רֹאשׁ
וַיְסַפֵּר הָמָן לְזֶרֶשׁ אִשְׁוּ וֹתּלְכָל אֹהֲבָיו אֵת כָּל אֲשֶׁר קָרָהוּ וַיֹּאמְרוּ לו
חֲכָמָיו וְזֶרֶשׁ אִשְׁוֹתּ אִם מִזֶּרַע הַיְּהוּדִים מָרְדֳּכַי
אֲשֶׁר הַחִוֹלּת ָ לִנְפֹּל לְפָנָיו

לא תוּכַל לוֹ כִּי נָפוֹל תִּוֹפּל לְפָנָיו.“

מגילת אסתר, פרק ו‘, פסוקים י“ב-י“ג

”אף הקב“ה לא עשה עמהן, אלא לפנים“

”שאלו תלמידיו את רבי שמעון בן יוחאי: מפני מה נתחייבו שונאיהן של
ישראל שבאותו הדור כליה?
אמר להם: אמרו אתם!
אמרו לו: מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע.
אם כן שבשושן יהרגו, שבכל העולם כולו אל יהרגו!
אמרו לו: אמור אתה!
אמר להם: מפני שהשתחוו לצלם.
אמרו לו: וכי משוא פנים יש בדבר?
אמר להם: הם לא עשו אלא לפנים – אף הקדוש ברוך הוא לא עשה
עמהן אלא לפנים, והיינו דכתיב )איכה ג'( כי לא ענה מלבו.“

(מסכת מגילה יב ע"א)

זוהי גמרא במסכת מגילה,
בה רבי שמעון בר יוחאי אומר לתלמידיו,
כי כמו שישראל לא השתחוו לצלם, אלא
רק למראית עין כדי שלא ייהרגו בידי חייליו
כך הקב“ה לא )רש“י בגמרא( של נבוכדנצר
ביקש לכלות את ישראל, אלא רק למראית
עין. כדי שיעשו תשובה על מעשיהם.
”אמר רבי אבא בר כהנא: גדולה הסרת
טבעת יותר מארבעים ושמונה נביאים
ושבע נביאות שנתנבאו להן לישראל,
שכולן לא החזירום למוטב, ואילו הסרת
טבעת החזירתן למוטב“

(מסכת מגילה יד ע"א)

לסיכום:

אנו, עם ישראל, בניו של הקב“ה, מאמינים בלב שלם כי הקב“ה מנהיג את עולמו, ומנהיג את ישראל לכל אורך הדרך. על אף
הדברים הרעים והקשים מאד שקרו לעמנו לאורך הגלות המעיקה, ובייחוד בזמן הנאצים ימח שמם וזכרם, אנו מאמינים
שהקב“ה לעולם לא יעזוב אותנו, על אף שלעתים הוא מסתיר עצמו מאיתנו.
השואה, מוזכרת ברובד הרמז – בדיוק בשלושת הפסוקים היחידים בתורה שמתארים בדיוק מצב של שואה:

נכתב ונערך בידי עידן ואגס.
מקורות: הרצאתו הנהדרת של הרב ינון קלזאן
"המאבק על הבכורה",
Newsweek, Times of ויקיפדיה עברית ואנגלית,
, ארדון בר חמא.Israel
עשיתי כמיטב יכולתי להביא את הדברים בצורה
הטובה ביותר שאוכל, אך ייתכנו תקלות וטעויות.
אשמח אם תפנו אלי בנושא, ובכל נושא במייל:
idan@vagas.co.il

להורדת קובץ PDF הכנסו לקישור הבא:
www.vagas.co.il/megila

פורים ה'תשפ"ג

לעילוי נשמת מזל ואגס בת אברהם ונדרה ז"ל.

* שליו קורוסטישבסקי בן רומן * שלום בן סעיד * יהושע בן חנום ג'אן * שושנה קרני בת דינה * אבנר עמיהוד שאלתיאל *
שי מזרחי בן אברהם * עדה שפרירי בת יוסף וחיה * אודליה בת מרדכי *